Ny företagare: Investera i marknadsföring

Om du skapat eller håller på att skapa ett företag är det viktigt att både ha koll på ekonomin, men samtidigt investera för att få företaget att växa. För att ditt företag ska växa behöver du redan från starten investera i marknadsföring. Utan marknadsföring kommer ingen att veta vilka produkter eller tjänster du har att erbjuda, oavsett hur användbara och bra de är.

Ekonomi

Som företagare måste du både vara kreativ och skapa nya produkter och tjänster, vara lite revisor och ekonom, och marknadsföringsexpert. Att vara företagare är roligt, men det kräver mycket. Om ditt företag ska växa behöver du kunder. Det är lätt hänt att du som företagare främst vill investera dina pengar i din produkt eller tjänst – det är ju vad ditt företag håller på med och där det kreativa arbetet finns! Problemet är att du kan skapa en mikrovågsugn som får billig fryst panpizza i storpack att smaka som en vedugnsbakad Calzone, men om ingen köper din fantastiska mikrovågsugn, så kommer inte ditt företag att överleva. Redan från första början behöver du lägga undan pengar för marknadsföring som en slags investering.

Event

Ett tips är att hitta annorlunda eventlokaler i Stockholm, som ett underjordiskt rum vid Stureplan eller ett ställe med 360 graders panoramavy över stan, och där lansera dina produkter eller kollektioner för nya och gamla kunder. Genom att skapa ett event, gärna på ett unikt ställe som dina presumtiva kunder kommer komma ihåg, så får du både marknadsföring gentemot kunderna som personer, men också gratis marknadsföring genom social media. Vilket slags event som du ska anordna beror självklart på din företagsprofil. Om du planerar att bli en internationell advokatbyrå kan det vara passande att erbjuda intressant föreläsningar av kända personer; om du däremot har skapat ett skomärke kan du skapa en fest med dj och band. Oavsett vilket slags event som du skapar är det viktigt att skapa en händelse som ger ringar på vattnet – annars har du bara kastat pengarna i sjön. Du måste också se till att följa upp eventet genom kundkontakt och bra erbjudanden.

Om du är ett mindre företag kan du skapa ett event i företagslokalen och bjuda in både vänner, bekanta och blivande kunder.

Marknadsföring

Idag översköljs vi nästan av marknadsföring. Det kan både vara svårt att slå igenom i den konkurrens som finns, samtidigt som en företagare också bidrar till ”marknadsföringsbruset” – som många inte längre hör. Grunden för din marknadsföring är dina produkter och tjänster. Ett sätt att nå ut, utan att bara spotta ut reklamannonser på internet eller i handen på folk, är genom att ge bort produkter som folk får testa. Det tar tid, men om du har en bra produkt och börjar i mindre skala, så är det ett bra sätt att verkligen nå ut. Om det är en dyrare pryl som du säljer måste du tänka igenom vika som ska få den, men, förblinda dig inte på hur många följare en person har på sociala media – det viktiga är om de personer som får din produkt känner andra som också kan vara intresserade av den.